Kuidas tugevdada immuunsüsteemi?

Loodus on andnud inimesele tugeva sisemise jõu – immuunsuse. See jõud aitab meil eemaldada paljude negatiivsete tegurite järelmõjusid, mis põhjustavad erinevaid haigusi. Immuunsus on meie organismi kaitsja ja mitte ainult bakterite ja viiruste vastu. Muutunud rakud, näiteks vähi- ja vananenud rakud, muutuvad samuti immuunsuse jaoks võõraks ning nad hävitatakse. immuunsüsteemSamuti võtab immuunsus osa kahjulike keemiliste ainete väljaviimisest organismist. Oled sa mõelnud, et meie organism on pidevate rünnakute all? Nakkushaigused, suitsetamine, alkohol, unepuudus, vale toitumine, pikk antibiootikumikuur, stress, raske füüsiline ja vaimne koormus võivad nõrgestada meie immuunsüsteemi.

Eks kõigil meist on perioode, mil immuunsus on nõrk. Pahatihti me lihtsalt eirame silmnähtavaid märke immuunsuse nõrgenemisest ning see põhjustab vaid järelmõjusid, mille välja ravimine nõuab kokkuvõttes palju rohkem kulutusi, kui nende ennetamine. Kui sa põed tihti külmetushaigusi (rohkem kui 4-6 korda aastas) või kui on kroonilised haigused nagu näiteks bronhiit või herpes huulel kipuvad korduma ja kui väsid kiiresti, siis on päris hea põhjus midagi oma immuunsüsteemi tugevdamiseks ette võtta.

Kui tahad, et sul oleks suurepärane tervis, siis peaks immuunsuse tugevdamine muutuma su peamiseks ülesandeks. Et tugevdada oma kaitsevõimet, on tarvis piisavalt liikuda ja magada ning varustada oma organismi vajalike aintega. Tasakaalustatud toitumine ja tervislik eluviis hoiavad immuunsüüsteemi korras, kuid kahjuks mitte alati pole meie eluviis kiiduväärne ja toidulaud selline, nagu hea oleks. Seega peame oma organismile vajadusel andma ka vajalike (lisa)aineid, mis aitavad meie immuunsüsteemi turgutada. Lisan siia ka väikese nimekirja immuunsust toetavatest toitudest, vitamiinidest ja tegevustest. A-vitamiini puudus vähendab immuunsüsteemi aktiivsust võõraste proteiinide sissetungil organismi. A-vitamiini leidub punastes ja kollastes köögi- ning puuviljades (porgand, melon, tomatid), maksas ja munades. B-grupi vitamiinid aitavad stimuleerida immuunsuse aktiivsust füüsilise stressi perioodidel. Kui nende vitamiinide tase organismis langeb, siis organismi võime toota nakkustega võitlevaid antikehasid samuti oluliselt langeb. See võib kaasa tuua arvukaid nakatumisi. B-grupi vitamiinid sisalduvad pärmis, seentes, piimas, juustus ja maksas. C-vitamiini puudus võib immuunsust kahjustada mitmel viisil: väheneb kaitsevõime reaktsioon haiguslikule seisundile ning samuti väheneb nakkustega võitlevate antikehade tootmiskiirus. C-vitamiini on kapsas, sidrunis, kibuvitsamarjades ja õuntes.

Kõrge suhkrusisaldusega toit nõrgendab samuti immuunsust, st nõrgeneb organismi kaitsevõime välistegurite vastu. Puu- ja köögiviljad, salatid, toormahlad – nad kõik sisaldavad palju vitamiine. Alusta oma hommiku-, lõuna- ja õhtusööki nendega. Paljud inimesed alahindavad ka pooletunnise puhkepausi tähtsust peale tööd. Sellist lühikest puhkust nimetatakse „lõõgastumiseks“. Enne pikale heitmist peaks sa tagama endale täieliku rahu. Sulge oma toa uks umbes 20 minutiks ja ava aken. Pane madal padi pea ja kokku keeratud tekk põlvede alla ning venita end voodil rahulikult. Siruta käsi piki oma keha. Püüa hingata sügavalt, ühtlaselt ja aeglaselt. Unusta kõik oma argiprobleemid. Puhkepausi mõjul hakkavad su silmad särama ja tuju muutub heaks. Pärast seda naase rahulikult oma kohustuste juurde. Samuti on võimalik oma immuunsüsteemi turgutada erinevate toidulisandite ning vitamiinipreparaatidega. Kui ikka vajadus tingib, ei tasu nende mõju alahinnata.

* C-vitamiin aitab ära hoida viirushaiguseid ja külmetust, on vajalik sidekoe arenguks ja haavade paranemiseks. Haiguse ajal C- vitamiini vajadus suureneb ning on oluline, et see oleks kaetud. Suurim lubatud päevane annus on 1000 mg, kuid mitte üle 10 päeva järjest.

* Erinevad vitamiinide ja mineraalide kompleksid sisaldavad kõiki vajalikke vitamiine soovitusliku päevase annuse jagu. Vitamiinid ja mineraalained on eluliselt vajalikud organismi normaalseks arenguks ja terviseks. Preparaadid sobivad igapäevaseks kasutamiseks ja varustavad organismi vajalike vitamiinide- ja mineraalainetega, sealhulgas antioksüdantidega, mis kaitsevad rakke kahjulike vabade radikaalide mõjude eest ja aeglustavad organismi vananemisprotsessi. Mineraalained on vajalikud luude, lihaste ja närvisüsteemi toimimiseks. Siin saab igaüks individuaalselt leida just enda vajadustele sobiliku immuunsuse toetaja.

* Punane päevakübar, e. Echinacea – tänu taimes leiduvatele vitamiinidele, mineraalidele, eeterlikele õlidele ja flavonoididele aitab see stimuleerida immuunsüsteemi ja vastu seista haigustekitajatele. Preparaat tugevdab immuunsüsteemi, suurendab külmetushaigusest paranemise efektiivsust, kiirendab organismi haigusjärgset taastumist, aitab vastu seista stressile ning suurendab vastupanuvõimet ületöötamise korral.

* Greipfruudi seemnete ekstrakt sisaldab aineid, mida tuntakse bioflavonoidide nime all. Isegi väikeses koguses on need võimelised hävitama baktereid, seeni ning viiruseid. Lisaks sellele on bioflavonoidid tugevad antioksüdandid. Nad soodustavad ka C-vitamiini omandamist, tugevdavad veresoonkonda, takistavad trombide teket ning ei ole organismile toksilised. Võtta 15 tilka kolm korda päevas koos vähese vee või mahlaga. * Probiootikumid moodustavad soole seinale kaitsekihi, hoides ära soovimatute bakterite kinnitumist, aitavad luua ja taastada seedetraktis normaalset soole mikrofloorat ning suurendada mao ja soolestiku vastupanuvõimet soovimatute bakterite tõrjumiseks. Laktobatsillid koostöös bifidobakteritega toetavad ka immuunsüsteemi tööd ning on abiks reisidel, füüsilise ja vaimse pinge perioodil, antibiootikumikuuri ajal ja antibiootikumide järgselt. Antibiootikumide võtmisega tuleb pidada kaks tundi vahet. * Küüslauk on klassikaline abivahend organismi tugevdamiseks. See tugevdavab immuunsüsteemi ning muudab organismi külmetushaiguste suhtes vastupidavamaks – leevendab grippi, kurgupõletikku ja bronhide ummistust, puhastab ja laiendab veresooni, alandab kolesteroolitaset, toimib ateroskleroosivastaselt, soodustab resistentsuse kujunemist infektsioonide vastu jne. Võtta üks tablett kolm korda päevas koos söögiga.

* Taruvaik ja mesi. Mesi on populaarne toode, mida tuntakse kui looduslikku antibiootikumi, mis aitab eemale peletada viirused ja bakterid. Taruvaik on kasutusel nina-, kurgu-, kõrva- ja hingamisteede vaevuste ning tundlike hammaste ja igemete korral. Taruvaik on mesilaste vaigutaoline eritis, mis kaitseb mesilasperet tarus viiruste, seente ja bakterite eest. Rahvameditsiinis on taruvaiku kasutatud kui seedetegevuse korrastajat ja immuunsüsteemi tugevdajat, sest see takistab mitmete haigustekitajate arenemist.   Kasutatud materjal: * http://www.eeva.ee/kuidas-tugevdada-immuunsust * http://www.sudameapteek.ee/talvel-terveks-2/ Foto: Aile Nõupuu

Main Menu