Suhkur ja teised magustajad

naturaalsed suhkrud

Vastalanud paastuaeg annab suurepärase võimaluse taas kord enda ja oma pere toitumist puudutavad valukohad kriitilise pilguga üle vaadata, ümber hinnata ning vajadusel ka tervisesõbralikumaks korraldada. On uue aasta lubaduste aeg! Esimesena tahaks sellise pilguga vaadata üle valge surma number 1 – suhkru ning ühtlasi rääkida tema sõbralikematest alternatiividest – meest, erinevatest siirupitest, steeviast aga ka juba looduse enda poolt loodud magusatest puu- ja köögiviljadest, mida sobib suhkru asemel toidusse riivida, jahvatada või niisama poetada.

Keskmine ameeriklane sööb väidetavalt nädalas erinevate söökide-jookide-maiustustega ära umbes kilo suhkrut. Veidi üle saja aasta tagasi söödi suhkrut umbes paar kilo aastas. Tänapäeva eestlane jääb kusagile siia kahe vahepeale, kaldun küll arvama, et kaalukauss langeb suurema tõenäosusega rohkem esimese variandi poole.Diabeet ja ülekaalulisus ei ole kujunemas epideemiaks mitte ainult Ameerikas, vaid kogu arenenud maailmas, süüdi on nii passiivne eluviis kui ka suhkru ja rafineeritud toiduainete poolest rikas menüü. Valget, rafineeritud lauasuhkrut peetakse üheks kõige ohtlikumaks laialt kasutatavaks toiduaineks tänapäevases menüüs, sest keemilise töötlemise tulemusel jõuab meie toidulauale vitamiini-, mineraalaine-, proteiini- ja kiudainevaba substants, mida sellisel kujul loodused ei leidu. Liiatigi on ained, mida rafineerimisel kasutatakse, toksilised ning nende jäägid säilivad lõpptootes. Sellised omadused teevad lauasuhkrust antitoitaine, mis pigem kurnab organismi, kui talle midagi annab.

jahvatatud indiaanisuhkur

Mineraalainete- ja aminohapeterikas indiaanisuhkur

Mahedaid naturaalseid magustajaid on tänapäeva inimestele kaubanduse vahendusel kätte saadaval päris laias valikus – mesi, nii erinevad looduslikud õiemeed kui põnevate maitselisanditega segatud meesegud, looduslikud siirupid (agaavisiirup, vahtrasiirup, suhkrupeedisiirup jne), suhkrulehtedest jahvatatud pulber (steevia), mis on saadaval ka vedelal kujul või tablettidena ning loomulikult naturaalne rafineerimata roosuhkur. Erilisematest kaubanduses pakutavatest magustajatest väärivad kindlasti mainimist ka indiaanisuhkur, kookospalmisuhkur, kasesuhkur ehk ksülitool, fruktoosisuhkur ja ürgsuhkur. Nii mõnigi naturaalne magustaja (nt agaavisiirup, steevia, ürgsuhkur) on oma maitselt tunduvalt magusam, kui harilik valge lauasuhkur, mistõttu teda kulub tunduvalt vähem ning sisaldab lisaks sellele erinevaid looduslikke vitamiine ning mineraalaineid. Indiaanisuhkrut (suhkrutükke) olevat lastele pakutud lausa rikkalikult mineraalaineid ja aminohappeid sisaldavate “kommidena” maiustamiseks, energialisandiks ja toidulaua mitmekesistamiseks!

Väga head küpsetiste magustajad on lisaks nn suhkrutele ja tema alternatiividele hoopis banaan ja porgand, magusamaist magusamad aga hoopis datlid, viigimarjad ja rosinad.

 

Kasutatud materjal:

  • K. Naur, Ü. Hõbemägi “Puhta toidu raamat”

 

Loe ka:

Otsi kategooria järgi