Miks on mesi meile hea?

Mesi on väga maitsev, aga ka tevisele tõeliselt kasulik kooslus, mille täpset retsepti ei tea keegi. Teada on aga fakt, et üks tilgake mett on ühe mesilase elutöö. Inimesed on mesilaste elutööd hinnanud ja mett erineval moel tarvitanud juba viimased 2500 aastat.

Siiski ei ole mesi üksnes maitsev dessmesiert, vaid inimesele mitmeti vajalik bioaktiivsete ja toitvate elementide kompleks. Juba vanal ajal on suured mõtlejad pidanud mett üheks tähtsaimaks tervise tugevdajaks, aktiivse elu pikendajaks ning paljude haiguste ravijaks. Mesi kuulub koos viigimarjade, datlite ja pähklitega nende toiduainte hulka, mis aitavad inimorganismil muu toidu puudusel ellu jääda.

Naturaalses mees on keskmiselt 17,2% vett, 0,4-0,8% täisväärtuslikke valke ja 81,3% igasugu suhkruid. Mesi on palju tervislikum kui suhkur, sest peale kergesti imenduva glükoosi ja fruktoosi sisaldab ta veel palju muudki kasulikku. Vitamiinidest on meest leitud C-, B1-, B2-, B6-, PP- ja K-vitamiini, biotiini, fool- ja pantoteenhapet, samuti mitmeid mineraalaineid. Väga tähtsad komponendid on ka fermendid, millest mees leidub diastaasi, invertaasi ja katalaasi. Nende ülesanne on kiirendada kas otseselt või kaudselt toitainete keemilist muundumist organismis. On arvatud, et ilma fermentideta ei omastu ka kõige toitvam toit. Fermendid ja ensüümid ei talu kõrget temperatuuri.

Et mee väärtus säiliks, tuleb vältida selle kuumutamist üle 40 kraadi, samuti ei tohi mett panna külmkappi. Mee pikemaks säilitamiseks tuleb seda hoida kuivas ja jahedas ruumis. Arheoloogilised kaevamised Egiptuses (surnukambrites oli vaase meega) on näidanud, et õigel hoidmisel säilitab mesi oma lõhna- ja maitseomadused ka tuhandete aastate jooksul. Mesi on nende aastatuhandete vältel tõepoolest tõeliselt laialdast kasutust leidnud imevahend. Teda sobib tarvitada:

  • Magustajana – suhkrut saab asendada meega paljudes toitudes ja jookides. Mesi sisaldab umbes 69% ulatuses glükoosi ja fruktoosi, võimaldades kasutada seda magustajana.
  • Energiaallikana – mett kasutatakse ka energiaallikana, kuna see sisaldab ühes teelusikatäies umbes 64 kilokalorit. Üks teelusikatäis suhkrut annab umbe 5o kilokalorit. Samas suudab ka väga tundlik kõht muuta mees olevad suhkrud glükoosiks, mis teeb mee kergesti seeditavaks. Kui tunned ennast hommikul väsinu ja letargilisena, siis selle asemel, et võtta energiajooki või kohvi, proovi mett. Pane seda kas röstsaiale või asenda suhkur oma hommikutees meega. Kui lastel on koolis raske hakkama saada, tasub ka neile teha päevaks kaasa mõned meesaiad.
  • Kaalu alandajana – kuigi mees on rohkem kaloreid kui suhkrus, aitab sooja veega segatud mesi lagundada kehas talletunud rasvu. Samuti aitab mee ja sidruni ning mee ja kardemoni vesi vähendada kehakaalu.
  • Kehaliste võimete arendajana – viimased uuringud on näidanud, et mesi on suurepärane abimees sportlike võimete parandamises. Ta aitab hoida keha veresuhkru taset, taastada lihaste energiat ja glükogeeni taset peale trenni. Enne treeningut soovitatakse süüa üks lusikatäis mett, et jätkuks rohkem jaksu aktiivseks tegevuseks.
  • Vitamiinide ja mineraalide allikana – mesi sisaldab endas erinevaid vitamiine ja mineraale. Nende koostis sõltub õitest, kust mesi on korjatud.
  • Antibakteriaalsete omadustega antiseptikuna – mett võib kasutada antiseptikuna, kuna ta omab anti-bakteriaalseid omadusi.
  • Antioksüdandina – mesi sisaldab aineid, mis on efektiivsed vabade radikaalide eemaldajad meie kehas. Selle tulemusena paraneb ka meie immuunsüsteem.
  • Haavade parandajana – tänu anti-mikroobsetele omadustele parandab mesi halvasti paranevate haavade lõhna ja kiirendab paranemise protsessi stimuleerides kudesid haava piirkonnas.
  • Külmetushaiguste vastu – külmetuse korral määri mett varvaste vahele. See aitab efektiivselt külmetuse vastu ja tugevdab immuunsüsteemi üldiselt.
  • Meemaskina – mesi on kasulik näonahale, pehmendades ja puhastades seda. Kui mett on rohkem, võib teha kogu keha meemaski – see mõjub hästi nii nahale kui kogu organismi immuunsüsteemile.
  • Saunas leili võttes – määri kogu keha meega. Tulemuseks on pehme nahk ja tugev tervis.

Külmetumise asendamatu kiirravimina on mesi ammu tuntud. Ta tugevdab organismi, ergutab immuunsüsteemi töölehakkamist ning toetab keha põletikega võitlemisel. Tervise seisukoha pealt on meel aga veel teisigi kasutegureid. Ta ei lase vere suhkrutasemel liiga kõrgele kerkida, rahuldades samas väga hästi organismi magusavajaduse. Samuti ei koorma ta neere, toimib kerge lahtistina ning omab rahustavat mõju. Kurguhaiguste puhul mee antimikroobsed omadused mitte ainult ei leevenda karedat kurku, vaid tapavad ka põletikku tekitada võivaid baktereid. Välispidiselt kasutatakse mett edukalt haavaravis. Mee antiseptilised omadused takistavad teatud bakterite kasvu ning aitavad hoida väliseid haavu puhtana ning takistada põletike teket. Samuti toimib mesi kergemate põletuste esmaabina, kuna tal on omadus imada õhust niiskust ning toetada seeläbi kahjustunud naha paranemist. Lisaks eelnevale oma mesi kasutust leidnud ka mitmetes erinevates iluprotseduurides, aga sellest juba järmises postituses. Siin aga üks maitsev ja tervistav immuunsüsteemi toetav ning haigusi peletav retsept 🙂

Toniseeriv ingverimesi
2 dl mett
2 tl jahvatatud ingverit (võid asendada kuivatatud piparmündiga)
4 kuivatatud ja hakitud aprikoosi
1 dl kreeka pähkleid
Sega kõik ained kokku ja säilita toatemperatuuril kaanega purgis. Võta magusaisu ja käheda kurgu puhul teelusikatäie kaupa. Laste jaoks võid ingverikogust vähendada poole võrra ja lisada sarapuupähkleid. Piparmündi kasutamisel saad rahustava meesegu.

 

Kasutatud allikad:

  • http://minuoma.ee/tervis/?p=219
  • http://toitjatrend.postimees.ee/?r=916&redir=

Foto: Aile Nõupuu

Otsi kategooria järgi